eFotbal

Inovace na Ostrovech. Premier League už za týden spustí poloautomatickou ofsajdovou technologii

Eurofotbal / Šimon Votava
Nový systém má urychlit určování ofsajdů.
Nový systém má urychlit určování ofsajdů.CLIVE MASON / GETTY IMAGES EUROPE / Getty Images via AFP
Využívání nejrůznějších technologií ke zdokonalení práce rozhodčích vyvolává u fanoušků rozporuplné reakce. Například systém VAR v mnoha případech zpomaluje hru, zdlouhavé často bývá zejména měření milimetrových ofsajdů. S tím by mělo v Premier League pomoci zavedení poloautomatického systému, který bude zaveden už 12. dubna.
Reklama
Reklama

Premier League oznámila implementaci novinky v úterý na svém webu. Zmíněné datum jejího prvního možného využití znamená, že fanoušci by mohli vidět poloautomatickou ofsajdovou technologii (SAOT) v akci příští víkend ve 32. kole.

V anglické nejvyšší soutěži již probíhaly během zápasů testy nanečisto, oficiálně byla vymoženost k vidění v FA Cupu. Tato technologie automatizuje klíčové prvky jindy zdlouhavého procesu rozhodování o postavení mimo hru, čímž pomůže zdokonalit a havně urychlit práci videorozhodčích.

Premier League na stránkách uvedla, že systém zajišťuje efektivnější umístění virtuální ofsajdové čáry pomocí optického sledování hráčů a generuje virtuální grafiku. Ta má pomoci zajistit lepší zážitek fanoušků přímo na stadionu a také při sledování televizního přenosu.

Na vývoji nového systému spolupracovala soutěž s asociací rozhodčích PGMOL a společností Genius Sports, která se zabývá sportovními daty a technologiemi.

Systém bude využívat až 30 nově instalovaných kamer, které byly v tomto počtu strategicky rozmístěny na každém stadionu Premier League. Několik z nich snímá záznamy v rychlosti 100 snímků za sekundu, což je dvojnásobek frekvence běžných přenosových kamer.

Kamery sledují přesný pohyb míče a také až 10 tisíc datových bodů na každém hráči. Ve výsledku to znamená, že technologie bude kontrolovat, zda útočící hráč, jenž se zapojil do hry při jakémkoliv incidentu na hřišti, nebyl v postavení mimo hru.

Tyto údaje jsou poté automaticky označeny v softwaru SAOT a jsou k vidění pro operátora tohoto systému i pro VAR. Technologie je ale stále poloautomatická, zodpovědní lidé tedy musejí kontrolovat správnost údajů a až poté rozhodnutí posvětit.