Ujfaluši předvedl v Praze lokomotivu, která do metropole nesmí

Ujfaluši předvedl v Praze lokomotivu, která do metropole nesmí

Lokomotiva Taurus v nátěru české fotbalové reprezentace dnes konečně zavítala i do Prahy. Jejím druhým kmotrem se po Antonínu Panenkovi stal současný reprezentační kapitán Tomáš Ujfaluši. Pýcha rakouských drah ÖBB ale do metropole kvůli českým normám stále vlastní silou přijet nesmí, a tak ji na dnešní prezentaci na hlavním nádraží musely vozit o poznání méně nablýskané stroje ČD.

Přeprava lokomotivy do Prahy připomíná Potěmkinovu vesnici. Rakouské dráhy před mistrovstvím Evropy navlékly 16 ze svých nejmodernějších elektrických lokomotiv do barev jednotlivých účastnických států a pro českou verzi vybraly přímo jednu z lokomotiv uzpůsobených pro provoz v ČR. Ta ale vinou českých norem zatím není pro zdejší provoz schválena a s řadou omezení smí zajíždět jen do Brna a Českých Budějovic.

ČD navíc taurusy až dosud přehlížely. Ve výběrovém řízení si vybraly konkurenční lokomotivu od Škody Plzeň, jejíž projekt je ovšem již ve značném skluzu; téměř rok po termínu dodávky prvního kusu se prototypy stále nacházejí v továrně a o jejich osudu se pouze spekuluje. I proto se zřejmě přístup ČD mění.

"S taurusem se v Praze potkáme snad už za půl roku," prohlásil na dnešní prezentaci mluvčí ČD Ondřej Kubala. Dráhy doufají, že Drážní úřad se zachová stejně jako v případě pendolin a nakonec i přes obavu z rušení českých kolejových obvodů lokomotivu schválí. "Pak už bude potřeba se pouze dohodnout s rakouskou stranou na platbách za zajíždění taurusů až do Prahy," dodal pro ČTK Kubala.

Dnes ráno na pražském hlavním nádraží se tím ale zaobíral jen málokdo. Už krátce po osmé se před lokomotivu vytaženou ze stínu nádražní haly postavil reprezentační kapitán a zapózoval fotografům. Ti pracovali hodně rychle, protože již o hodinu později měl Ujfaluši v ruce tlustý balíček čerstvých fotografií a podepisoval se jako o život.

Zájem o Ujfalušiho rozhodně nebyl malý. Před lokomotivou se kolem něj neustále tlačilo několik desítek zájemců o autogram, vzápětí si ho vytáhl televizní štáb na stanoviště strojvedoucího.

"Když jsem hrál v Hamburku, tak jsem na reprezentační srazy jezdil v podstatě jenom vlakem. Bylo to tak nejpohodlnější," vysvětloval Ujfaluši, proč se právě on stal kmotrem lokomotivy. Německá zkušenost se Ujfalušimu hodila i dnes, protože při pózování fotografům se domlouval s přihlížejícím rakouským strojvedoucím plynnou němčinou.

Lokomotiva se z Prahy vydá podle informací ČTK v 15:38 na závěsu rychlíku do Brna a teprve tam konečně zdvihne sběrač k troleji. Tyto okolnosti prezentace ale nikomu z přítomných nevadily. Naopak, dav lidí okolo Ujfalušiho se ani po hodině podepisování příliš nezmenšoval a i sám hráč vypadal spokojeně.

"Máme teď konečně dva dny volna, které budu trávit hlavně odpočinkem. Bylo to teď hodně náročné, aspoň přijdeme na jiné myšlenky," vysvětlil Ujfaluši, který se v pondělí vydá s reprezentačním týmem na mistrovství Evropy.

[ 31. 5. 2008 - ČTK | Foto: MARSfoto ]