"Strahovský kopec má úskalí. Má samozřejmě jednu velkou výhodu, že odtud je opravdu rozhled na Prahu. To už je ta sokolská vidina výhledu na celé město. Ale problém je počasí, tam jsou silné západní větry, které prostě ovlivňují průběh těch sportovních utkání. A pak ta dopravní dostupnost. To je opravdu dnes asi největší oříšek," upozořnuje historik a teoretik umění. "Za první republiky lidé neváhali to vyběhnout nahoru. Nebylo to pro ně nějaké trauma, ale dneska už jsou lidé pohodlnější," dodává.
"Pro spartakiády byla vybudovaná velká konečná na Malovance a pak jste se různými rampami dostal nahoru, ale stejně jste to musel do kopce vyběhnout. Snad by pomohlo trolejbusové spojení. Zkrátka, ta doprava by se musela řešit," popisuje nejpalčivější problém, který je spojen s případnou stavbou nového fotbalového stadionu na Strahově.
"Jsem si dobře vědom toho, že slovo megalomanie se v dnešních debatách o strahovském stadionu objevuje. Ale považte, kolik členů měl Sokol, a kolik cvičenců se zúčastnilo těch sletů. V roce 1948 měl Sokol kolem milionu členů. To znamená, že každý desátý Čech nebo Češka byli členem Sokola. Čili velikost stadionu odpovídala velikosti sletů a počtu cvičenců. Oni to jako něco megalomanského nevnímali, protože jich opravdu bylo tolik. To je dneska už něco těžko představitelného," shrnuje Švácha pohled do historie.
V pondělní epizodě podcastu Livesport Daily jsme také probírali:
Jaké byly hlavní důvody stavby Velkého strahovského stadionu?
Jaké může mít celý prostor další využití?
Jakým úskalím bude čelit Sparta při snaze postavit na Strahově nový stadion?
Všechny díly Livesport Daily najdete také na oblíbených podcastových platformách – Spotify a Apple Podcasts.