Jak dostala Sparta cenu za komunikaci s fanoušky? Starka masérem Příbrami. A kdo nechce Jihlavu a Brno v lize?

Jak dostala Sparta cenu za komunikaci s fanoušky? Starka masérem Příbrami. A kdo nechce Jihlavu a Brno v lize?
KOMENTÁŘ

Máme za sebou první barážové zápasy o účast v první lize (Karviná-Jihlava 2:1, Zbrojovka Brno-Příbram 3:3) a čekají nás nedělní večerní odvety (18.30). Ať si konzervativci říkají, co chtějí, znovu se ukázalo, že play off je divácky nejlepší systém i ve fotbale, logicky strčil do kapsy předchozí nadstavbu. Ty zápasy měly šmrnc, nasazení i patřičnou diváckou kulisu. Jediné, co v nich drhlo, a to hodně, byli rozhodčí (Matějček, Berka), kteří v úterý i ve středu těžce naklonili rovinu ve prospěch ligových klubů (Karviná, Příbram) proti druholigovým uchazečům (Jihlava, Brno).

Můžeme se jen domnívat, proč se tak děje. Že na valných hromadách FAČR funkcionářsky odbojná jižní Morava musí dostat přes prsty? Že tu jsou nějaké staré dobré vazby a přátelství (Příbram?)?

Jinak je úsměvné, co vše je v českém fotbale možné.

Karvinský trenér František Straka, se až od reportéra ČT dozví, že jeho tým nad Jihlavou vyhrál 2:1, hádá se, že to bylo 2:2, až je konečně informován o tom, že vyrovnávací gól jihlavského Zoubeleho z 84. minuty kvůli ofsajdu neplatil. Kdyby padl v minutě 94., dejme tomu. To ale Straka, který se prý podle svých slov v momentě signalizace postavení mimo hru zrovna otočil zrovna zády, nesledoval ani ukazatel skóre? S nastavením se po neuznaném gólu hrálo ještě dlouhých osm minut.

Budiž, stane se, alespoň František Straka dobře věděl, jak dopadla německé bundesligová baráž mezi postupujícím Unionem Berlín a VfB Stuttgart.

To, že je vedoucím příbramského mužstva „provařený“ sudí Michal Paták, je známé. Ovšem fakt, že jako masér týmu byl ve středu na příbramské soupisce v Brně uveden klubový boss Jaroslav Starka, pobaví. Jistě má příslušnou licenci, třeba se brzy dozvíme, kde v Příbrami otevírá nový masérský salón.

„Tak teď ještě zmáknout ty nedělní odvety. My vám dáme novoty, prolínací play off atd. Proč by mělo druhé největší město v zemi hrát ligu? Ještě by tam třeba chodili na fotbal nějací lidé.“ Kéž by tohle uvažovaní dokázal v neděli někdo prostřelit.

Panebože, za co?

Velký zájem vzbudila i skutečnost, že v pondělí večer Ligová fotbalová asociace (LFA) udělila Cenu Lukáše Přibyla za nejlepší komunikaci s fanoušky pražské Spartě. „Panebože, za co?“ ptali se po vzoru Tomáše Kluse nevěřícně fandové ostatních klubů? Za to, že naštvaní příznivci Sparty bojkotovali poslední derby na Slavii, že jich v závěru chodilo na Letnou zoufale málo, že požadovali demisi klubového vedení, že na transparentech velmi kriticky hodnotili patnáct let s majitelem Danielem Křetínským?  Za tyhle tristní výsledky komunikace dostala Sparta cenu?

Na oficiálních stránkách Fortuna:ligy jsme se dozvěděli, že o tom rozhodlo hlasování odborné komise, zástupců mediálních partnerů ligové soutěže a samotných marketingových pracovníků všech klubů.

„Obdobně jako v ostatních anketách LFA přidělovali hlasující třem klubům umístění na TOP třech pozicích a hodnotili jejich PR a marketingové aktivity během sezony 2018/2019. Důležitým kritériem přitom také bylo, jak se v rámci těchto aktivit dařilo klubu plnit stanovené cíle,“ píše se na stránkách Fortuna:ligy.

„Jsme rádi, že se nám do projektu letos nově podařilo zapojit i odbornou veřejnost, která nám nyní tvoří osmi hlasy plnou čtvrtinu zisku možných bodů v hodnocení. Na LFA samozřejmě bedlivě sledujeme, jak si který klub vede na poli marketingu, ale teprve odborný nezaujatý nadhled nám může pomoci najít ty nejlepší. Současně si díky tomu slibujeme, že naše spolupráce především s akademickou obcí v oboru sportovního marketingu se bude do budoucna ještě prohlubovat,“ řekl k hlasování odborné komise obchodní a marketingový ředitel LFA Daniel Hajný.

Dokonalé ztotožnění se s klubem

Těsný souboj se svým rivalem z Edenu nakonec tentokrát v oblasti marketingu vyhrála Sparta, která se na první příčce objevila na téměř polovině hlasovacích lístků. Jako nejlepší klub v práci s fanoušky ji za uplynulou sezonu viděl i vedoucí hokejového oddělení agentury BPA Sport marketing Petr Nitsche.

„Moc se mi líbilo zpracování kampaně 125 let od založení klubu a veškerá videotvorba a komunikace na sociálních médiích patří k tomu nejlepšímu mezi sportovními kluby u nás. S ohledem na nepříliš uspokojivé sportovní výsledky i jiné složité situace se snaží klub s fanoušky i médii otevřeně komunikovat. Sami máme zkušenosti s placeným členstvím a loayalty programem, proto oceňuji Sparta ID a exkluzivní klubový obsah s uvítacími balíčky,“ popsal své hodnocení Sparty Nitsche, který již několik let řídí marketingové aktivity hokejové extgraligy. „Sparta mě dále oslovila také svým Nadačním programem. Walking football nebo rozkročení do eSportu jsou další projekty, které na všech úrovních pomáhají oslovovat různé cílové skupiny tak, aby se mohly s klubem ztotožnit,“ doplnil další úspěšné aktivity Letenských Nitsche.

Ztotožnění se s klubem jsme viděli hlavně v závěrečných zápasech Sparty s Jabloncem a na Slavii. Kolega v Edenu ve sparťanském sektoru napočítal přesně šestnáct letenských „stávkokazů“. 

Jsem rád, že tak byla naplněna věta o tom, že „důležitým kritériem přitom také bylo, jak se v rámci těchto aktivit dařilo klubu plnit stanovené cíle.“

Pokud bylo stanoveným cílem oceněných marketérů Sparty, aby na jejich závěrečný zápas nikdo ze sparťanských fanoušků nepřišel, vyhráli Cenu Lukáše Přibyla zcela zaslouženě.

Chudák Lukáš Přibyl, tohle si kamarád opravdu nezaslouží. 

Když je finále Evropské ligy v Asii

Pro diváky už tradičně skvěle pracuje i UEFA. Třeba středeční finále Evropské ligy mezi Chelsea a Arsenalem (4:1) dala do Asie, tedy do Baku, kde se druhá půle musela hrát po půlnoci. Na obřím Olympijském stadionu, z jehož tribun pomalu ani došlo dohlédnout na hřiště. Natožpak dohodit tam nějaký předmět.

Takhle se to má dělat.

A že arménský fotbalista Henrik Mchitarjan na finále Evropské ligy do hlavního města Ázerbájdžánu, který s vlastí záložníka Arsenalu neudržuje diplomatické vztahy, neodcestoval z politických důvodů kvůli své bezpečnosti? Co nám je po tom, že nějaký Gruzínec Stalin kdysi v době Sovětského svazu zadělal na spory mezi Ázerbájdžánem a Arménií o území Náhorního Karabachu.„My jsme fotbal.“

Hlavně, že UEFA zavírá ochozy stadionů za hlouposti. Za tohle finále by měla mít zavřené své sídlo ve švýcarském Nyonu nejméně na půl roku.

FAČR má obří příjmy. Díky klubům z UEFA

Za malého mediálního zájmu se v minulý pátek v Nymburce uskutečnila valná hromada FAČR. Nebyl by to ale kontroverzní místopředseda FAČR za Čechy Roman Berbr, aby na ní neurážel moravské delegáty a jejich komoru. A to jen kvůli tomu, že chtěli, aby v usnesení bylo písemně potvrzeno, že FAČR bude hradit rozhodčí, tak, jak bylo ústně slíbeno.

A že generální sekretář FAČR a předseda valné hromady Jan Pauly mladší na valné hromadě varoval, že pokud by nebylo rozdělení dotací schváleno, mohlo by to znamenat okamžité zablokování všech prostředků od státu a musely by být vráceny všechny peníze přidělené okresům a krajům a že by navíc nemohly být vyplaceny peníze klubům?

Na to, že by se musely vracet dotace, které ještě ani nebyly vyplaceny, mohou skočit jen opravdu neinformovaní funkcionáři a novináři.

Zaujalo i to, že FAČR se v roce 2018 dostala ve svém hospodaření přes dvě miliardy korun, a měla tak rekordní příjmy i výnosy. Skončila s kladným hospodářským výsledkem ve výši 747 tisíc korun.

Vypadá to nádherně. Jenže ty výsledky dělají hlavně klubové příjmy z evropských pohárů, které Strahov pouze přerozděluje. FAČR slouží jen jako jakýsi průtokový ohřívač peněz. Ty stamiliony se tam ovšem dlouhou neohřejí a putují do klubů. Proč si to ale FAČR nyní dává takto do účetnictví? Těžko říci, v každém případě pak lépe vypadá, že tento spolek není z více než poloviny živen ze státních dotací, takhle to bude třeba jen čtvrtina. Díky Viktorii Plzeň, Slavii atd.

V zemi, kde je rozhodující bilance na buly

Jó, a také se minulý víkend konaly eurovolby. Česko navzdory své historicky rekordní účasti (28,72 procenta) skončilo z osmadvacítky v EU třetí od konce (poslední byli Slováci s 22,74 procenty). 

Jak trefně ironicky napsal na Facebooku Luděk Mádl z TV Seznam: „Jsou země, které mnohem víc než nějaká přiblblá budoucnost kontinentu zajímá bilance na vhazování a forčeking ve středním pásmu.“

A jakou to má souvislost s fotbalem? Nevím, ale v typicky fotbalových zemích EU, kde fotbal nebývá v květnu zastíněn ledním hokejem, patřila účast v eurovolbách k nejvyšším. To ale asi souvisí s kulturou a zvyky tak nějak obecně.