V USA ještě není fotbalová horečka, teplota už ale stoupá

V USA ještě není fotbalová horečka, teplota už ale stoupá

Ve Spojených státech podle webových stránek televizní stanice CNN před letošním mistrovstvím světa zatím není fotbalová horečka, ale teplota už stoupá. Zájem o sport, který v zemi pořád patří spíše do druhé ligy, stále roste. S blížícím se výkopem šampionátu, před kterým americký tým v květnu prověří i česká reprezentace, se pak pravděpodobně bude dále zvyšovat.

Podle CNN to dokládají například prodeje lístků na jihoafrické mistrovství. Na začátku března mluvčí americké fotbalové federace Neil Buethe uvedl, že se v USA zatím na šampionát prodalo nejméně 125.000 lístků, což je více než třeba v Brazílii či Británii. Více se jich zatím prodalo jenom v samotné Jižní Africe.

"Myslím, že se úroveň zájmu rozhodně změnila, a to nejen u fanoušků, ale i u televizních společností a médií obecně," podotkl Buethe. Dokladem jeho slov je i spolupráce, kterou s federací navázala americká sportovní stanice ESPN. Zatímco ještě v 80. letech a na začátku 90. let z fotbalového mistrovství světa ukázala jen několik zápasů, v letech 1998 a 2006 turnaje již vysílala celé živě. Letos se pak do krytí největší fotbalové události hodlá vrhnout s dosud nevídaným nasazením.

"Rozhodně vám neunikne síla stroje jménem ESPN. Za mistrovství světa utratíme více peněz než kdykoliv předtím," uvedl Seth Ader, který v televizní stanici řídí sportovní marketing. Šampionát podle něj letos dostane více marketingové podpory než kterákoliv jiná událost předtím. CNN v této souvislosti poznamenává, že ESPN ví, o čem mluví. Bez ní by prý například snowboarding dodnes nebyl olympijským sportem.

Podle sportovního novináře Simona Kupera oblibu fotbalu ve Spojených státech dokládá i to, že se stále více Američanů prosazuje v zámořských soutěžích. Z 56 jmen, jež se objevila v širší nominaci na mistrovství světa, jde o 26 hráčů. Z toho sedm jich nastupuje v nejvyšší anglické lize. Zahraniční kluby přitom mají zájem i o mladé americké talenty. Partnerství s americkými týmy tak uzavřely například Chelsea anebo Manchester United.

Ještě na začátku 80. let, když Kuper vyrůstal v Kalifornii, přitom jména anglických týmů jeho vrstevníkům nic neříkala. Když pro školní tým navrhl jméno Arsenal, nikomu se nevybavil slavný anglický klub. "Lidi prostě nevěděli, jak vypadá špičkový fotbal. Ale když hrajete fotbal dneska, tak pravděpodobně na Manchester United anebo AC Milán koukáte každý týden. A jedenáctiletí kluci přesně vědí, co je Arsenal," uvedl novinář.

Fotbal podle něj sice nemá na to, aby byl tolik sledovaný jako atraktivní finále ligy amerického fotbalu Super Bowl, jinak ale mistrovství světa může konkurovat závěrečným zápasům lig zbývajících sportů z americké velké čtyřky, tedy hokeji, basketbalu a baseballu. V roce 2006 například finále fotbalového šampionátu v USA sledovalo 16,9 milionu lidí, což bylo více než u rozhodujících zápasů baseballové Světové série anebo u finále basketbalové NBA.

V Jižní Africe se Spojené státy v základní skupině utkají s Anglií, Alžírskem a Slovinskem. Závěrečného turnaje MS se zúčastní pošesté v řadě. S Českem se při přípravě na ten letošní utkají 26. května v Hartfordu v Connecticutu.